Моля, влезте или се регистрирайте.
17 Февруари, 2019, 08:46:12
Заглавна страница Помощ Търси Календар Вход Регистрация
Новини: Форум за индийска философия и Йога.
+  Йога Форум
|-+  Йога
| |-+  Раджа Йога
| | |-+  Мъдрост
0 Потребители и 1 Гост преглежда(т) тази тема. « назад напред »
Страници: [1] 2 3 ... 25 Разпечатай
Автор Тема: Мъдрост  (Прочетена 22265 пъти)
rtsvet
Йогарадж
Вивекин
*****
Пол: Мъж
Публикации: 2215



« : 19 Януари, 2011, 01:20:03 »

Много народи традиционно смятат, че мъдростта е най-висшето, което може да се достигне от човек приживе.

Изкам да питам, какво е мъдростта в контекста на йога традициите като се почне от Йога Сутра на патанджали. Там мъдростта първо е едно от 5- условия (5-умения или необходими черти или духовни сетива) в 1.20 (виря, шраддха ...)
След това имаме върховната мъдрост за "естеството на нещата" като предпоследна степен породена  преди нирбиджа самадхи. Казвам за "естеството на нещата",  според мен това се припокрива с "реда по-който се случват нещата", както е казано в 1.48

Разбирането за мъдростта в ЙС се подчертава каро разграничение в 2.27

Постигането на мъдростта се достига, чрез практикуване на 3-те компонента (дхар.,дхяна, сам.), както е казано в 3.4-5

Какво казват коментаторите за мъдростта в ЙС? Как се съотнася казаното в ЙС с НяЯ или с други традиции по това време (буддизма)?

Интересно е човек да помъдрува в този контекст - мъдростта като висше благо, а не висшето благо като висш-кеф. Въобще доколко има основание такова разглеждане?
Активен
чери
Вивекин
*****
Публикации: 2035


« Отговор #1 : 19 Януари, 2011, 08:34:02 »

Вие сам подавате, че мъдростта се дефинира по много начини. За мен мъдростта се изразява в това да бъдеш щастлив. Може да има такова висше познание което да води до висша радост.
Активен
rtsvet
Йогарадж
Вивекин
*****
Пол: Мъж
Публикации: 2215



« Отговор #2 : 20 Януари, 2011, 02:09:31 »

Щастие се постига с достатъчно от добре познати от древността коктейли. Можете да изберете по избор хашиш, опиум за пушене, трева, салвия дивинорум,... Може да пробвате и когнитивна терапия, ако ви липсват по-горните.

Точно защото не възприемаме Щастието като самоцел, сме още тук да си говорим. Т,е. щастието само по-себе си не е крайна цел. Още по-малко на мъдростта.

Щастливи ли са мъдрите? И всеки, който е щастлив ли е мъдър? А има ли мъдри, които да са печални?

Все ми се струва, че мъдростта трансцендира моментното емоционално състояние.
Активен
чери
Вивекин
*****
Публикации: 2035


« Отговор #3 : 20 Януари, 2011, 06:44:53 »

Явно не само в мъдростта ами и в понятието за щастие има разминаване. Свръхсетивното щастието не е самоцел, но е резултат  на познание и не би трябвало да е моментно. Моментното щастие, резултат от хашиш е сетивно. Човек който не е щастлив, не е мъдър, това е сигурно. Обратното не е сигурно.
Активен
Imago
Домакин
Вивекин
*****
Пол: Мъж
Публикации: 8037



« Отговор #4 : 20 Януари, 2011, 06:57:46 »

Щастието е по-фундаментално от мъдростта... и следователно по-трудно се изкоренява като нагласа.
Активен

Книги на Евразия
eurasia кльомба abv.bg
Mtel - 0888 07 56 14
Viva - 0876 40 49 07
чери
Вивекин
*****
Публикации: 2035


« Отговор #5 : 20 Януари, 2011, 08:52:20 »

Мъдро ли е да се изкорени щастието? В името на какво? Не е ли това което търсим и което когато имаме имаме всичко? Защо да се изкорени нещо добро и полезно? Това е просто самоцелен деструктивизъм.
Активен
Imago
Домакин
Вивекин
*****
Пол: Мъж
Публикации: 8037



« Отговор #6 : 20 Януари, 2011, 09:58:50 »

Йога го изисква. Нирвичара-самапатти е породена от мъдрата нагласа (праджня-санскара). Преливащата от знания мъдрост е причина за щастието, което се редуцира на степените на сананда-самапатти и нирананда-самапатти.
Активен

Книги на Евразия
eurasia кльомба abv.bg
Mtel - 0888 07 56 14
Viva - 0876 40 49 07
чери
Вивекин
*****
Публикации: 2035


« Отговор #7 : 21 Януари, 2011, 07:11:21 »

В природата е устроено така, че удоволствието да е гарант за правилност, да е награда за добре свършена работа. Отлагането на удоволствието е само по себе си някакво удоволствие от предвкусването. Удоволствието се пази за накрая. И приказките свършват така, с хепи енд, с щастие което продължава. Дори един самоубиец има пак цел към това да се освободи от мъката. Той може да не цели щастие още но цели освобождение от мъката. Когато има нещастие, човек не иска щастие, иска спокойствие, свобода от нещастието. После чак, когато се види, че спокойствието само не е достатъчно, човек иска щастие.

Въпросът е съвсем резонен. В името на какво се отхвърля щастието. Какво ще ни стимулира да го направим, с какво ще го заместим, което да е по-добро. Отговорът, че така изисква йога не може да е достатъчен.
Активен
rtsvet
Йогарадж
Вивекин
*****
Пол: Мъж
Публикации: 2215



« Отговор #8 : 21 Януари, 2011, 11:44:36 »

Цитат
Нирвичара-самапатти е породена от мъдрата нагласа (праджня-санскара). Преливащата от знания мъдрост е причина за щастието, което се редуцира на степените на сананда-самапатти и нирананда-самапатти.
Това къде е написано?

Както си казвам предварително само по себе си вичАра и витарка от 1.17 според мен не трябва да се тълкуват като носещи мъдрост за реда на нещата. както е казано в 1.48

Но съм любопитен може би коментарите казват друго?
Активен
jelyuena
Йогарадж
Самадхин
*****
Пол: Жена
Публикации: 219


« Отговор #9 : 24 Януари, 2011, 07:06:46 »

В коментарите към I.48 Виджняна Бхикшу обявява емпиричното знание за авидя. Научното знание се различава съществено от мъдрото знание в йога. Докато овладяването на първото изисква всеки ден да се прибавя по нещо, знанието в йога е възможно да бъде достигнато, като ежедневно се отхвърля по нещо.
Активен

Истинската практика започва, когато станеш от мястото за медитация.
Страници: [1] 2 3 ... 25 Разпечатай 
« назад напред »
Отиди на:  


запомни име и парола
Top Oriental Sites