Моля, влезте или се регистрирайте.
11 Декември, 2017, 11:39:42
Заглавна страница Помощ Търси Календар Вход Регистрация
Новини: Форум за индийска философия и Йога.
+  Йога Форум
|-+  Практика
| |-+  Техники
| | |-+  Йога Нидра
0 Потребители и 1 Гост преглежда(т) тази тема. « назад напред »
Страници: [1] 2 Разпечатай
Автор Тема: Йога Нидра  (Прочетена 12441 пъти)
проБуда
Гост
« : 27 Януари, 2007, 02:08:10 »

Схематично изложение на практиката

Йога нидра е практика, която обикновено продължава от двадесет до четиридесет минути. За хората с високо кръвно налягане и с други проблеми, както и за онези, които искат да навлязат надълбоко в духовната страна на йога, има различни техники.

Йога нидра всъщност е много проста практика, която можете да научите от запис на аудиокасета. Преди да започнете, намерете тиха стая и затворете прозорците и вратите. Изключете телевизора или радиото, разхлабете яката и връзката си и включете касетофона. След това легнете в шавасана и слушайте гласа на инструктора. Продължете да следвате инструкциите наум. Не се концентрирайте, не контролирайте дишането си, само слушайте инструкциите и ги следвайте с ума си. Най-важното в йога нидра е да се въздържате от заспиване. Ако заспите, губите осъзнаването, към което се стремите в практиката.
Активен
проБуда
Гост
« Отговор #1 : 27 Януари, 2007, 02:11:15 »

Подготовка за практиката

Йога нидра се изпълнява в шавасана, която свежда до минимум усещането за допир чрез избягване на контакта между крайниците на тялото. Върховете на пръстите, които са изключително чувствителни органи на осезание, не се допират до пода, като за целта обръщаме дланите на ръцете нагоре. Трябва да се носи леко, свободно облекло. Стаята не трябва да бъде нито гореща, нито студена и не бива да има полъхване на вятър или течение, насочено към тялото. Зрителните стимули се елиминират просто чрез затваряне на очите.

След това умът се фокусира върху външните звуци. Ако изключим насила всички сетивни впечатления, умът би станал неспокоен и объркан. Затова той се насочва да мисли за външните звуци и се придвижва от звук на звук с нагласата на свидетел. След известно време умът губи интерес към външния свят и автоматично се успокоява. Този метод на успокояване на ума се нарича антар мауна (вътрешна тишина). Той подготвя съзнанието за практикуването на йога нидра.
Активен
проБуда
Гост
« Отговор #2 : 27 Януари, 2007, 02:12:19 »

Решение (санкалпа)

Трябва да изберете много внимателно своята собствена санкалпа. Думите трябва да се подредят много точно и ясно, иначе тя няма да проникне в подсъзнанието. Следват примери за кратки, позитивни и ясни решения, които могат да бъдат използвани:

• Ще пробудя своя духовен потенциал.

• Ще бъда положителна сила за еволюцията на другите хора.

• Ще успявам във всичко, което предприема.

• Ще бъда по-осъзнат и работоспособен.

• Ще постигна съвършено здраве.

Изберете само една санкалпа, съответстваща на потребностите и наклонностите ви. Не бързайте, защото изберете ли веднъж една санкалпа, не бива да я променяте с Друга. Не очаквайте бързи резултати. Нужно е време в зависимост от същността на решението и това до каква степен то е засадено в ума. Резултатът зависи много от искреността и дълбоко усещаната потребност да се постигне целта на санкалпата.
Активен
проБуда
Гост
« Отговор #3 : 27 Януари, 2007, 02:13:23 »

Тур на съзнанието

Обиколката на съзнанието през различните части на тялото не е практика на концентрация и не включва никакви физически движения. По време на практиката трябва да се изпълнят само три изисквания:

(1) да не преставате да осъзнавате,

(2) да слушате гласа и

(3) да движите ума много бързо в съответствие с инструкциите.

Когато инструкторът казва „палец на дясната ръка", повторете същото наум, помислете си за палеца на дясната ръка и продължете нататък. Не е необходимо да можете да визуализирате различните части на тялото. Трябва единствено да свикнете да следвате една и съща последователност, повтаряйки наум имената на различните части на тялото по същия начин, по който детето се учи да повтаря буквите от азбуката. Не е нужно да помните коя е следващата част. Целият процес се извършва в подсъзнанието.

Поредността на частите на тялото трябва да се поддържа автоматично, спонтанно и старателно. Някои хора преподават йога нидра по много несистематичен начин. Понякога започват от главата към пръстите на краката. Друг път започват от палеца на лявата ръка, а трети път - от палеца на дясната. Но практиката йога нидра е много систематична.

Обиколката на съзнанието в йога нидра се извършва в определена последователност, като се започва с палеца на дясната ръка и се завършва с малкия пръст на десния крак, после се прави същият обход от палеца на лявата ръка до малкия пръст на левия крак. След това се извършва обход от петите до задната част на главата и от главата и чертите на лицето до краката.
Активен
проБуда
Гост
« Отговор #4 : 27 Януари, 2007, 02:14:04 »

Осъзнаване на дишането

След като завърши тази обиколка на съзнанието, физическото релаксиране продължава и приключва с насочване на вниманието към дишането. В тази практика човек просто поддържа осъзнаване на дишането, не бива да се прави опит дишането да се насилва или променя. Човек може да наблюдава дишането в ноздрите, в гръдния кош или в канала между пъпа и гърлото. Обикновено по-голяма релаксация се постига чрез едновременно броене на диханията наум. Осъзнаването на дишането не само подпомага релаксацията и концентрацията, но и пробужда висшите енергии и ги насочва към всяка клетка на тялото. То подпомага за пратяхара за финото тяло при следващите практики.
Активен
проБуда
Гост
« Отговор #5 : 27 Януари, 2007, 02:14:42 »

Чувства и усещания

Следва релаксация на нивото на чувствата и емоциите. Предизвиква се спомен или се пробуждат интензивни физически или емоционални чувства, които се преживяват пълно, след което се премахват. Обикновено така се практикува с двойките противоположни чувства като горещина и студ, тежест и лекота, болка и удоволствие, радост и скръб и любов и омраза. Използването на двойките противоположни чувства в йога нидра хармонизира двете полукълба на мозъка и помага за балансиране на основните ни нагони и контролиране на функциите, които по принцип са несъзнателни. Тази практика също така развива волята на емоционално ниво и води до емоционална релаксация с помощта на катарзиса, тъй като се съживяват спомените за дълбоки чувства.
Активен
проБуда
Гост
« Отговор #6 : 27 Януари, 2007, 02:15:13 »

Визуализация

Последният етап от йога нидра предизвиква умствена релаксация. В тази част от практиката човек визуализира образите, които инструкторът назовава или описва. Тъй като използваните образи често имат универсално значение и мощни асоциации, те изваждат скритото съдържание на несъзнателния ум в съзнателния. Такива образи могат да включват пейзажи, океани, планини, храмове, светци и цветя, истории и описания на мощни психически символи като чакрите, лингама, кръста или златното яйце.

Тази практика развива самоосъзнаването и отпуска ума, като го пречиства от смущаващия или болезнен материал. Тя води ума до концентрация, или дхарана. В напредналите стадии визуализацията се развива в дхяна, или чиста медитация. Тогава се получава съзнателното преживяване на визуализирания обект в несъзнаваното, разграничението между съзнание и несъзнание се стопява и спират да се появяват разсейващи образи.
Активен
проБуда
Гост
« Отговор #7 : 27 Януари, 2007, 02:16:11 »

Завършване на практиката

Практиката за визуализация обикновено приключва с някой образ, който предизвиква дълбоко чувство на мир и спокойствие. Това прави несъзнателния ум много възприемчив към положителни мисли и внушения. Затова практиката йога нидра приключва с решение. Тази пряка заповед от съзнателния ум към несъзнателния е семето, което дава възможност на човек да промени радикално своето отношение към нещата, своето поведение и съдба. Много е важно решението да се изрази ясно и позитивно. Това ще даде на ума сила и положителна перспектива. Човек трябва да има искрена вяра, че решението ще има ефект. Тази вяра подсилва въздействието на решението върху несъзнателния ум, така че то да се превърне в реалност в живота на човека.

Практиката йога нидра завършва чрез постепенното извеждане на ума от състоянието на психически сън в будно състояние.
Активен
проБуда
Гост
« Отговор #8 : 27 Януари, 2007, 02:16:47 »

Общи препоръки

Йога нидра може да се практикува в курс по йога или вкъщи. Тя трябва да се изпълнява в тиха, затворена стая с умерена температура и без насекоми. Усамотяването е от голямо значение и трябва да се избягват всякакви внезапни прекъсвания. Йога нидра трябва да се практикува на приглушена светлина, но не в напълно тъмна или ярко осветена стая. Тъмнината и светлината имат силен ефект върху мозъка. В пълна тъмнина умът е склонен към заспиване, докато ярката светлина кара ума да бъде внимателен. За да се поддържа състояние на релаксирано осъзнаване, е необходим баланс между интровертността и екстравертността, необходим е полумрак.

Стаята трябва да бъде добре проветрена, но без движение на въздуха. Ако се налага ползването на вентилатор, човек не бива да лежи под пряката въздушна струя. Ако йога нидра се извършва на открито, главата и тялото трябва да се покрият напълно, за да се избегнат физически смущения. При групово практикуване всеки човек трябва да е отделен физически от своите съседи. Облеклото трябва да е леко и свободно. Тъй като телесната температура има тенденция да се понижава по време на релаксация, препоръчително е тялото да се покрие с тънко одеяло.

Йога нидра трябва да се практикува по едно и също време всеки ден - или рано сутрин, за предпочитане между четири и шест часа, или вечер точно преди лягане, за да предизвика дълбок и освежителен сън. Хората, които се връщат от работа късно следобед, трябва първо да се оттеглят в стаята си и да практикуват йога нидра за петдесет минути. Това ще им помогне да се отпуснат и да направят прехода между работата и дома с по-голяма лекота.

Йога нидра трябва да се практикува на празен стомах. Оставете поне три часа за храносмилане след обилно хранене и половин час след приемането на лека храна. По време на йога нидра вътрешната телесна температура спада много бързо и производството на храносмилателни ензими силно намалява. Онези, които имат свръхкиселинна конституция, могат без проблем да приемат малко чай, кафе, плодов сок, хляб или няколко бисквити. Но ако конституцията на човек е хипокиселинна, много по-добре е да не се приема нищо.

По време на йога нидра има едно нещо, за което трябва особено да се внимава, и то е да не се изпада в дълбок сън. Ако човек чувства, че му се спи, или ако практикувате точно преди сън, преди това трябва да се вземе студен душ.
Активен
проБуда
Гост
« Отговор #9 : 27 Януари, 2007, 02:17:45 »

Необходимостта от квалифициран учител

Йога нидра всъщност е много проста техника и може да се научи от запис на касета. Но за начинаещите ученици е за предпочитане да практикуват под ръководството на опитен учител.

Редовните уроци, придружени от лична практика със запис на същата практика като използваната в клас, дават възможност на ученика да разбере техниката и да си спомни всички инструкции без усилие. Докато е в дълбока релаксация, ученикът учи и попива бързо съдържанието, скоростта и последователността на инструкциите. Този несъзнателен процес на научаване е по-задълбочен от интелектуалното разбиране, което всъщност може да бъде пречка за успешното практикуване на йога нидра.

Учителят знае вида практика, която ще отговори на нуждите на ученика, и може да я променя в съответствие с тях. Например ако ученикът е напрегнат, техниката ще наблегне на релаксацията, докато ако той лесно успява да се отпусне, практиката йога нидра ще напредва повече в посока на медитацията. В йога нидра, както и в други видове концентрация и медитация, често се случва да се заспи. Действително последни изследвания са показали, че хора с голям опит в практикуване на медитация спят през 10-50 процента от времето на протичането й. Когато човек практикува йога нидра сам, лесно може да заспи, без да осъзнае това, но в клас учителят може да помогне на ученика да остане буден, като постоянно вмъква напомнянето: „Не заспивайте, моля", в подходящи моменти. Няма нищо лошо в това да заспите, но като поддържате будно състояние, развивате практиката.

Ако нямате учител на разположение, касета със запис на урок на живо е една добра възможност. Ако нямате запис, бихте могли да си направите и да го ползвате по време на практиката. Ако нямате на разположение касетофон, тогава помолете някой приятел или член на семейството да ви чете инструкциите и по този начин да практикувате.

Не се препоръчва да се инструктирате сами, освен ако цялата практика не се е съхранила много ясно в ума ви, така че да не се налага никъде да спирате, за да си припомняте какво следва после. В противен случай ще се напрегнете при опитите да си спомните последователността на обиколката по частите на тялото и цялата практика ще загуби плавното си протичане. Вместо да постигнете релаксация, ще се напрегнете много. Затова в началото е по-добре да практикувате, следвайки гласа на учител или инструкциите, записани на касета. Разбира се, след известно време ще можете да практикувате без външна помощ целия процес. Ще можете да си давате инструкциите и да ги следвате без усилие.
Активен
Страници: [1] 2 Разпечатай 
« назад напред »
Отиди на:  


запомни име и парола
Top Oriental Sites