Моля, влезте или се регистрирайте.
11 Декември, 2017, 11:39:05
Заглавна страница Помощ Търси Календар Вход Регистрация
Новини: Форум за индийска философия и Йога.
+  Йога Форум
|-+  Практика
| |-+  Техники
| | |-+  Ваджроли
0 Потребители и 1 Гост преглежда(т) тази тема. « назад напред »
Страници: [1] Разпечатай
Автор Тема: Ваджроли  (Прочетена 2214 пъти)
Imago
Домакин
Вивекин
*****
Пол: Мъж
Публикации: 8037



« : 10 Февруари, 2007, 08:45:18 »

Хатха-ратнавали 80-93:

ХР 80: Сега ще обясня техниката ваджроли, която йогите трябва да пазят в тайна и не бива да споделят с никого.

ХР 81: Тази практика може да се открие само на онези, които са наистина достойни за нея. Тя не влиза в обема на практиките, предавани от учител на ученик или от баща на син.

ХР 82: Ваджроли събужда кундалини, очиства надите, обединява апана и прана.

ХР 83: Мой дълг е да обясня реда, по който се извършва практиката в съответствие с традицията, която трябва да бъде следвана от мъдри или млади, мъже или жени.

ХР 84: Една празна тръбичка трябва да се постави пред главичката на пениса, а друга трябва да се вкара в уретрата по такъв начин, че краищата на двете тръбички да се съединят. Качествата на тръбичката за духане са следните:

ХР 85: Тръбичката за духане се прави от злато, сребро, мед или желязо така, че да отговаря на предназначението си.

Практикуващият трябва да избере тръбичка, която е дълга около 36 см., гладка, тънка, почистена, заоблена в единия край, подходяща за силно дърпане на въздуха след като кобрата засъска. Тръбичката трябва внимателно да се вкара в половия член, след което да се духа в нея, за да попадне въздух вътре.

Според автора на Хатха-прадипика -
ХР 86: Трябва бавно и с известно усилие да се духа в тръбичката, за да може въздухът да попадне в уретрата.

Заб. на Шриниваса:
Мнението на автора на ХП трябва да бъде отхвърлено, защото е мнение на невежа.

ХР 87. Ако преминаването на въздуха през шаранапа (подходящата тръбичка) става невъзможно, то използването й трябва да се прекрати.

ХР 88: Тръбичката за разширяване на уретрата трябва да отговаря на следните изисквания:

Според Шриниваса-йоги идеалните материали за направата на тази тръбичка са чисто злато, олово или мед.

ХР 89: Направете тръбичка от олово (280 гр.) дълга между 25-30 см. с форма подобна на чадър, гладка, бяла и тънка.

ХР 90: Вкарайте тръбичката в уретрата без страх и я оставете там за известно време. Половият член ще стане по-силен и як, а количеството на спермата ще се увеличи.

ХР 91: Същото се отнася и за тръбичките, направени от злато.

ХР 92: Внимателно вкарайте тръбичката в уретрата.

ХР 93: Това ще разшири уретрата и ще направи пениса силен, а въздухът ще може да преминава свободно, за да може йогинът с все сила да засмуква [раджас, т.е. бинду].
......
Указания, достойни за коментарите на уролог и психиатър.
Активен

Книги на Евразия
eurasia кльомба abv.bg
Mtel - 0888 07 56 14
Viva - 0876 40 49 07
rtsvet
Йогарадж
Вивекин
*****
Пол: Мъж
Публикации: 2215



« Отговор #1 : 10 Февруари, 2007, 12:34:57 »

Затова се четат класиците Намигване За да може човек да се конфронтира с нещо явно невъзможно и да почне да мисли. Има и по-прикрити примери - кхечари мудра. (Виж. ХЙП, СС и т.н.т) Разбира се би могло да предложат много хипотези., за тези практики. Примерно да се разглежда по някакъв начин символично. Или да илюстрират нещо съвсем друго. А може би и като отзвук от минали ритуали. Надали ще разберем със сигурност.

Герандха Самхита разбира под ваджроли нещо като лолАсана. Т.е. човек се повдига на ръце докато държи краката свити и коленето прибрани към гърдите  Плезенка
Активен
rtsvet
Йогарадж
Вивекин
*****
Пол: Мъж
Публикации: 2215



« Отговор #2 : 10 Февруари, 2007, 12:41:56 »

Интересно е отношението на реален йога учител към тези практики.

В книгата си "Йога традицията на Майсорският дворец" Сйоман описва отношенияето на Кришнамачаря. Виж бележка 69.

Въпреки цитирането на много от тези класически източници Кришнамачаря явно никога не пробвал или обръщал внимание на тези практики. (Ако ги е чел всичките) Пример е коментара му към ваджроли мура където той пише за стъклена (!) тръбичка и по-друга практика. 

Явно човека никога не си е помислял да го пробва и е живял до 101 години в чудесно здраве :-) И учениците му като чели ще доживеят тази възраст без наивни опити да пробват или буквално да разбират тази практика.

Т.е. както се казва - трябва си гуру, учител демек  Ухилено 
Активен
Imago
Домакин
Вивекин
*****
Пол: Мъж
Публикации: 8037



« Отговор #3 : 10 Февруари, 2007, 05:27:43 »

Сигурно хората са имали предвид ендоскопия с оптични влакна с цел диагностициране на кундалини. А заоблеността в единия край на тръбичката ясно указва за наличието на микрокамера. Емотикон
Активен

Книги на Евразия
eurasia кльомба abv.bg
Mtel - 0888 07 56 14
Viva - 0876 40 49 07
rtsvet
Йогарадж
Вивекин
*****
Пол: Мъж
Публикации: 2215



« Отговор #4 : 12 Февруари, 2007, 11:52:06 »

Явно хората са имали хипотези по въпроса. Пробвали са и са отхвърляли. Това може да се види като се проследи традицията. Тези, които се явяват истински носители се движат напред с нови хипотези и експерименти.
Подобно е ис развититието на западната медицина. Аристотел ли беше казал, че ума служи за да охлажда тялото? А докато намерят подходяща теория как се движи кръвта? От привидно разумно изглеждащи теории и съдадените по тях лекарства миналата година при изпробване в Англия умряха доста пациенти.

Лично на мен са ми интересни базовите наблюдения и предположения, които довеждат до съответната препоръка.

Иначе за абсурдна препоръка все пак намирам кхечари мудра за особенно екстремна. (ваджроли е някакси скучна - всяка мед. сестричка се учи как да слага катерър) И докато за ваджроли в литературата има добри опити за реконструкция на системата и предположенията (наблюденията и контекста на тяхните интерпретации), то за кхечари ми е трудно да намеря нещо.

Последното ми изглежда свързано с кхе - празнината, в черепа. Тълкуването на ефира като пети елемент с особен статут и връзките му с брахман. Езика като включване към този вйоман. Както се пееше (I'm gonna get myself connected Емотикон Наблюденията са може би, че позицията на езика е свързана с концентрацията. Макар, че хората си вадят леко езика когато са дълбоко съсредотоени.

Както движенията на очите са свързани с типа умствен процесс, което може би е добело до издеята за шамбхави мудра. (За движенията виж. съвременна психоогия  NLP и наблюденията на Eriksson)
« Последна редакция: 12 Февруари, 2007, 03:30:58 от rtsvet » Активен
siddhartha
Йогарадж
Садхак
*****
Публикации: 81


« Отговор #5 : 12 Февруари, 2007, 09:17:33 »

Теос Бернард твърди в книгата си, че сравнително бързо е овладял кхечари. Ако се чете какво пише, кхечари изглежда сравнително "безобидна" - постепенно удължение и гълтане на езика  Емотикон
Друг е въпроса, доколко Теос Бернард може да бъде считан за достоверен източник - някъде четох, че приживе си е спечелел имиджа на перко.
Двете му книгата върху Хатха Йога (Hatha Yoga и Heaven Lies Within Us) са определено интересни -  преди всичко претендирайки да описва личният опит на автора.
(като понамеря време ще опитам да ги снимам. Ще ме интересува мнението ви).
Активен
rtsvet
Йогарадж
Вивекин
*****
Пол: Мъж
Публикации: 2215



« Отговор #6 : 13 Февруари, 2007, 10:25:05 »

Определено ще е интересно. В книгата си Сьоман цитира Теос Бернард, като човек докоснал се до живата устно предавана традиция. Поради това имал интересни и нестандартни виждания по някои  писмени източници. Уустната традиция,  търпи развитие и преинтерпретиране, освен това носи и информация в контекста си, която би хвърлила нова светлина върху много от писмените източници. Като контраст на това е изследването на писмени източници или писмената традиция, която е фиксирана в съответният период.

За кхечари казах, че е екстремна защото в някои от съчиненията се описва за цел достигане до върха на главата с език, след което  промъкване на езика нагоре през синусите ...  но предполагам че неразбирам правилно текста Емотикон
Активен
Страници: [1] Разпечатай 
« назад напред »
Отиди на:  


запомни име и парола
Top Oriental Sites